چرا باید به العلا سفر کرد؟

بیش از ۲۷ هزار محوطه باستان‌شناسی در العلا وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوره ماقبل تاریخ (۵۲۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد) بازمی‌گردد

شهر العلا در عربستان سعودی مدت‌ها به روی بازدیدکنندگان بسته بود، اما اکنون کشف اسرار این شهر باستانی آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی به معرفی جاذبه‌های این شهر از نگاه سوییز بیتز، خواننده و تهیه‌کننده موسیقی و همسر آلیشا کیز، خواننده مشهور، می‌پردازد که به العلا سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العلا در دره‌ای در شمال غربی عربستان سعودی، در منطقه حجاز، واقع شده و الحجر، دومین مرکز تمدن باستانی نبطیان، که در فهرست یونسکو ثبت شده است در این مکان قرار دارد. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۹ صدور ویزای گردشگری برای سفرهای غیرمذهبی را آغاز کرد و سرانجام، بازدید گردشگران از شهر باستانی العلا ممکن شد.

در ادامه نگاهی داریم به پنج جاذبه‌ العلا که در گزارش بی‌بی‌سی به گردشگران توصیه شده است تا از دست ندهند.

بهترین مکان برای حس حال‌و‌هوای العلا: شهر قدیم

در حال حاضر گالری‌های هنری و جشنواره‌های العلا به جاذبه گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند، اما اگر می‌خواهید حس‌و‌حال واقعی شهر را تجربه کنید، به شهر قدیم بروید که تاریخ را به معرض تماشا می‌گذارد.

قدمت شهر قدیم العلا، با ساختمان‌های خشتی سقف‌کوتاه، به قرن دوازدهم بازمی‌گردد، وقتی این شهر توقفگاهی مهم در مسیر حج بین دمشق و مکه بود. این منطقه با قلعه‌ای به ارتفاع ۴۵ متر و ۱۴ دروازه محصور شده است و امروز، بوتیک‌ها، گالری‌های هنری و کافه‌ها در خانه‌های باستانی‌اش جای گرفته‌اند.

بهترین تجربه فرهنگی: اردوی لوکس در صحرا

العلا در دره وسیع العلا واقع شده و با پهنه بی‌پایانی از ماسه‌های قرمز، کوه‌های سرخ‌فام، تپه‌های شنی و وادی‌ها احاطه شده است. سیاهی آسمان شب العلا معروف است که وضوح ستارگان را دوچندان می‌کند.

می‌توانید سراغ اقامتگاه‌های لوکس بروید، در چادر بنشینید، در نوای عود شام صرف کنید و به تماشای نمایش رقص و همین‌طور نحوه پخت غذاهای محلی بنشینید. یا خودتان در دو محل اردوی رایگان مجاز و همین‌طور ۱۰ محوطه اردوی وسیع چادر بزنید.

بهترین تجربه غذایی: کبسه

با افزایش شمار بازدیدکنندگان از العلا، اکنون این منطقه مملو از رستوران‌های بین‌المللی است، از بارهای سوشی گرفته تا همبرگرفروشی. اما برای غذای محلی سراغ کبسه بروید، یک غذای سنتی عربی که از برنج ادویه‌دار و گوشت مرغ، شتر، ماهی یا گوسفند تهیه می‌شود.

بهترین تجربه فضای باز: جشنواره آسمان العلا

العلا با کوه‌های خیره‌کننده و اشکال صخره‌ای  منحصربه‌فردی مانند صخره فیل، دیدنی‌های بسیاری به ماجراجویان عرضه می‌کند. اما جشنواره آسمان العلا جاذبه‌ای متفاوت دارد، رویدادی ۱۰ روزه که در پاییز برگزار می‌شود و از تماشای ستارگان گرفته تا بالن‌سواری، بازدیدکنندگان را به کاوش در آسمان العلا و تماشای مناظر روی زمین دعوت می‌کند.

در این جشنواره، ۶۰ بالن هوای گرم به‌آرامی در آسمان پرواز می‌کنند، و مناظر وسیع الحجر، شهر قدیم و گستره بی‌انتهای بیابان را در معرض دید بازدیدکنندگان می‌گذارند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند سوار هلیکوپتر شوند؛ و برای کسانی که ترجیح می‌دهند به زمین نزدیک‌تر باشند، کلاس‌های مراقبه و آشپزی در فضای آزاد و زیر ستارگان برگزار می‌شود.

بهترین مکان برای یادگیری درباره گذشته: الحجر

بیش از ۲۷ هزار محوطه باستان‌شناسی در العلا وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوره ماقبل تاریخ (۵۲۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد) بازمی‌گردد، اما مشهورترین آن‌ها الحجر است که با نام مدائن صالح نیز شناخته می‌شود. این منطقه از قرن اول پیش از میلاد مسکونی بوده و تا قرن ۱۲ مرکزی پررونق برای تجارت عود و کالا بوده است.

الحجر محل گورستانی به مساحت ۱.۶ هکتار است که ۱۱۱ مقبره سنگی مزین و حکاکی‌شده را در خود جای داده است که در شرایط خشک بیابانی به‌خوبی حفظ شده‌اند. این مکان اولین میراث جهانی عربستانی سعودی بود که یونسکو در سال ۲۰۰۸ ثبت کرد.

گردشگران هنگام بازدید از الحجر می‌توانند با اتوبوس در شهر دادان و جبل اکمه گردش کنند، که کتابخانه‌ای روباز متعلق به قرن نهم پیش از میلاد است و بزرگ‌ترین مجموعه کتیبه‌های سنگی لحیانی و دادانی جهان را در خود جای داده است. آن‌ها همچنین می‌توانند در واحه العلا، در یک مسیر مشجر ۳ کیلومتری در سایه‌سار درختان نخل قدم بزنند.

بیشتر از سفر